Produkční a performance system.
22. 3. 2017
Firma Native Instruments v roce 2009 přišla se softwarem MASCHINE, který přímo konkuroval produkčním stanicím Akai MPC, které v té době jen těžili ze své dávné slávy, ale technicky již nestačily na možnosti počítačových programů. Jedním z důvodů byly i existenční problémy firmy Akai, které se zlepšily až v roce 2012 pod hlavičkou firmy InMusic Brands. Do té doby byl obrovský hlad po nějakém nástupci MPC, se kterým by se podobně pracovalo a přitom mohl nabídnout i něco navíc.
MASCHINE byl přesně program, který tyto podmínky splňoval. To uvítala taneční scéna a hlavně tvůrci ve stylu Rap a Hip Hop, kteří mohli své songy nejen vytvořit, ale především spojit s hudebním programem, kde mohli dotvořit ještě audio tracky. To umožnilo především využití programu jako VST nebo AU rozhraní.
Jednou z velkých výhod MPC systému byly jeho hardwarové pady, kterými se spouštěly navzorkované zvuky z paměti. To byla několik let jediná slabina programu MASCHINE. Uživatel byl odkázán na hardwarové kontroléry, nebo klaviatury konkurenčních firem. Tedy až do roku 2011, kdy přichází první hardware přímo od firmy Native Instruments MASCHINE MICRO. Najednou bylo k dispozici 16 padů, transportní a funkční tlačítka a dokonce i display pro zobrazování dat z programu přímo na kontroléru. Od té doby je MASCHINE pojem mezi hudebníky různých stylů.
Stačilo pár dalších let a na trhu přibylo několik dalších kontrolérů, které uživatelům dovolují naplno využít všech možností programu. Bylo implementováno barevné RGB podsvícení padů a tlačítek, které nyní přesně odpovídají barvám paternů použitých v programu. Nejvyšší model kontroléru MASCHINE STUDIO má dokonce dva displeje a troufám si tvrdit, že s jeho pomocí se uživatel pomalu nemusí při tvorbě dívat na obrazovku počítače.
Nejnovějším počinem firmy Native Instruments je kontrolér MASCHINE JAM, na který se dnes podíváme trochu blíže.
MASCHINE JAM
Ač patří JAM mezi kontroléry řady MASCHINE, již na první pohled je jasné, že z ní dost vybočuje. Firma zvolila zcela odlišnou koncepci a přichází s kontrolérem ve stylu ovladačů Novation LaunchPad, nebo Ableton Push. Uživatel zde nemá 16 dynamických padů, ale rovnou matrici se 64 barevně podsvícenými tlačítky, uspořádaných do osmi řad a osmi sloupců. Dále nad i pod matricí je osm barevně podsvícených tlačítek pro přepínání scén a skupin. K tomu je po všech stranách několik desítek funkčních tlačítek a osm páskových kontrolérů nahrazující posuvné fadery - Smart strips. Ty podle použití mohou reagovat na dotyk dvou prstů. Pro zobrazení aktuální pozice je u každého pásku LED stupnice.
Pásky mají několik funkcí. Funkčními tlačítky na stranách kontroléru lze vybírat, co budou dělat. V prvé řadě řídí hlasitost. Mohou být použity na skupiny, nebo přímo na jednotlivé nástroje. Dále mohou řítit osm Macro kontrolérů, posílání signálu do Aux sběrnic, ovládat parametry nástrojů a efektů, měnit ladění, rytmus nebo je lze využít i přímo pro hru.
Průchod nabídkami a přesné nastavení hodnot zaručuje otočný encodér se spínací funkcí stiskem. Ten společně se čtyřmi tlačítky ve tvaru kříže slouží i pro vestavěný browser.
Celý kontrolér je vyroben z pevného plastu a působí velmi robustním dojmem. Také jeho rozměry jsou poměrně solidní, 320 x 295 mm s váhou skoro 3 kg z něj dělají pěknou dlaždici na stůl. Výhodou větších rozměrů je, že tlačítka nejsou zbytečně malá a kontrolér díky váze nejezdí po stole.
Připojení k počítači je realizováno pomocí USB sběrnice, která kontrolér i napájí. Ač jsou všechna tlačítka osvětlena, tak pro napájení stačí standardní počítačová sběrnice bez nutnosti využít externí zdroj.
Příjemným překvapením je i dodávaný podstavec, kterým je možné pro lepší práci zvednout JAM do šikmé polohy. To je také, kromě USB kabelu, to jediné, co je s kontrolérem dodáváno. Dnes již mnoho počítačů nemá CD/DVD mechaniky a tím mnoho firem řeší instalaci ovladačů a softwaru pomocí stažení ze stránek výrobce. JAM není výjimkou, uživatel nalezne pouze kartičku s číslem a napsaným odkazem pro registraci. Po zaregistrování svého hardwaru je možné stáhnout ovladače a software.
Software
Uživatel s koupí kontroléru JAM získává poslední verzi programu MASCHINE 2, bohatou zvukovou banku MASCHINE Factory Library, která čítá okolo 9 GB připravenou renomovanými umělci a zvukovými designery. Zahrnuje 8627 vzorků, 445 bicích sad, 388 multivzorkových nástrojů, 403 smyček, 1200 patternů a 38 hotových projektů.
Celkovou sestavu nabízeného softwaru doplňuje balík nástrojů KOMPLETE 11 SELECT, který nabízí 11 vybraných produktů z velkého produkčního balíku KOMPLETE. Uživatel získává přes 2500 presetů v 25GB knihovně nástrojů a efektů. KOMPLETE SELECT obsahuje například legendární syntezátor MASSIVE, fyzikální modelování zvuku REAKTOR PRISM, elektrické piáno Scarbee Mark 1, kompresor Solid Bus Comp, bicí modul DrumLab, který dovede kombinovat vzorky akustických bicích s elektronickými. Nabídka pokračuje pianinem z roku 1908 The Gentleman, elektrickými varhanami Vintage Organs simulující nástroje Hammond, Vox nebo Farfisa, srdce potěší limulace legendárního Moogu syntezátor Monark, sbírka vintage nástrojů Retro Machines MK2, perkusní nástroje West Africa, a efekt Replika, který nabízí tři různé algoritmy zpoždění.
Společně se základní nabídkou zvuků se jedná o velmi slušnou zásobu pro první kroky s programem a kontrolérem.
Práce s MASCHINE JAM
Práce s programem MASCHINE je v celku jednoduchá, jen je třeba se trochu zorientovat v základních stavebních kamenech. Základem je scéna, ta může obsahovat osm skupin, každá skupina má libovolný počet paternů, které mohou vít složené až z 16 nástrojů nebo vzorků. Záleží jen na uživateli, zda použije jeden patern pro všechny nástroje, nebo si je rozdělí do jednotlivých skupin.
Doposud se s programem pracovalo jako s nástroji Akai. Pomocí padů se zaznamenávaly paterny a ty se skládaly do scén. S příchodem kontroléru MASCHINE JAM se ale práce mění. Samozřejmě práce s paterny zůstává, ale přibyla možnost je v reálném čase přepínat a kombinovat stejně jako v programu Ableton Live. Trochu překvapeni budou ti, kteří čekali práci ve stylu MPC, což JAM sice umí, ale je v tomto ohledu hodně omezen. Například v režimu Step je možné využít 16 padů pro hraní, ale tlačítka nemají dynamiku, takže je možné zadávat údery jen s nastavenou dynamikou. Ta se určuje prvními 16 tlačítky. Uživatel si nejdříve zvolí sílu úderu a poté nástroj. Pak má několik možností, jak hru zaznamenat. Buď v reálném čase stiskem tlačítka Record, nebo může využít krokový sekvencer a zadat noty na příslušné místo v čase, pomocí 32 tlačítek v horní polovině matrice. Práce s dynamikou je sice trochu krkolomná, ale při troše cviku si lze na ni zvyknout. Dokonce některé dynamické figury se takto zadávají lépe a přesněji, než při hraní na pady.
Samozřejmě je možné použít tlačítka i jako klaviaturu a hrát na ně jako na piáno. Ruční zadávání a opravy se provádí pomocí Piano Roll editoru, který se zobrazí nejen na displeji programu, ale také na tlačítkové matrici. Posun v čase i v ladění se provádí pomocí tlačítek ve tvaru kříže. Jediné mínus je, že uživatel při posunu nikde nevidí, kde se nachází a musí si aktuální místo najít formou pokus omyl. To stejné platí i vertikálního posunu v paternech. Pokud je použito více paternů ve skupině, tak se těžko orientuje v aktuální pozici. Například Ableton Live má červeným obdélníkem označené aktuální místo rozsahu kontroléru. U MASCHINE 2 nic takového není. Přitom lze pomocí kontroléru dosáhnout na 64 scén a až 64 paternů v každé scéně.
Ovládání parametrů pomocí dotykových pásků, místo faderů, je trochu dvousečné. Na jedné straně bude uživatel flustrován ne zcela přesným zadáváním hodnot, například ladění se hodně těžko vrací do středové polohy. LED stupnice, ukazující aktuální polohu, má oproti pásku nízké rozlišení a jedna dioda svítí na poměrně velkém rozsahu pohybu prstu. Na druhou stranu například v Perfomance módu, kdy pásek ovládá parametry efektů je super. Změna frekvence filtru, nebo síla echa se docílí rychlým tažením prstu. Dokonce má pásek jednu velkou výhodu než fadery, a to ve skokovém měnění hodnot. Prostě v jednom okamžiku lze z nuly skočit na maximum, aniž by bylo něco mezi tím, což faderem skutečně nejde.
Mě osobně pásky, kromě zmíněné změny ladění, nevadily. Hlasitost nebo zasílání do efektů je možné udělat poměrně přesně a ostatní lze vždy doladit otočným encodérem, nebo myší na obrazovce. Dokonce je možné využít pásky i pro hraní. V režimu Notes se pásky chovaní jako klaviatura, nebo spíše jako trsátko na strunách kytary. Lze po nich prstem jezdit a ozývají se tóny podle zvoleného módu a vybraného škálovaní.
Hodně se mi také líbilo zaznamenávání změn parametrů do automatizace pomocí páskových kontrolérů. Prakticky všechny parametry, které lze měnit pásky, lze zachytit do křivek automatizace. Stačí stisknout tlačítko Auto a současně měnit parametry. Pohyb se okamžitě zaznamenává do paternu, což je hodně šikovná věc.
Pokud dojde inspirace, je možné využít i nahodilé zadávání not. Je možné nastavit procentuální vyplnění paternu, dynamický rozsah, přesnost a délku not. Pak stačí nastavení potvrdit a do paternu se vloží nahodile zadané noty. Je to zajímavá funkce pro experimentování. Podobnou úlohu má i mód Humanize s tím, že se hlavně soustředí na dynamiku a časování stávajících not. Dobrá funkce, která dodává strojovému rytmu trochu lidskosti v podobě dynamické a nepřesné hry.
Editor
Ač je program MASCHINE uzavřený pro konkurenční hardware, samotný JAM je plně programovatelný pomocí Controller editoru. Ten dovoluje jednotlivá tlačítka libovolně naprogramovat pomocí standardních MIDI povelů a kontrolérů, a tím přizpůsobit JAM i pro jiné programy. Sama firma dodává nastavení pro Ableton Live, Bitwig Studio nebo FL Studio. Dokonce je přidaná i podpora pro protokol Mackie Control, který akceptuje většina DAW programů. Tím se značně rozšiřují možnosti využití kontroléru ve studiu.
Závěr
Pokud hledáte inovaci a nový přístup k programu MASCHINE, kontrolér JAM je zajímavou volbou. Sice se nejedná o žádnou revoluci, podobné kontroléry jiných firem zde jsou, ale páskové kontroléry má pouze JAM. Ty jsou využity maximálně. Začínající uživatelé ocení bohatě vybavenou zvukovou knihovnu a přiložený balík nástroje KOMPLETE, který je stále výhodnější než konkurenční Live s kontrolérem Push. Stávající uživatelé některé verze kontroléru MASCHINE zase mohou rozšířit způsob práce a zkombinovat stávající systém s kontrolérem JAM. Má to svá výhody hlavně při živém hraní. Celkově je možné zhodnotit MASCHINE JAM jako velmi dobře provedený ovladač pro program MASCHINE, který významně rozšiřuje využití programu při živé produkci. A podle zpráv na firemním fóru ještě JAM neukázal plný potenciál, který přijde s novou verzí programu MASCHINE.
Výrobce: Native Instruments
Zapůjčil: Disk Multimedia s.r.o.
Mirek Píša